Gayrimenkul Yurt Dışı Tanıtım Derneği’ne (GİGDER) üye 35 firmanın katılımıyla gerçekleştirilen ve 2022 yılının Temmuz, Ağustos ve Eylül dönemini kapsayan üçüncü çeyreği inceleyen GİGDEKS 6 yayınlandı. Sektörün katma değerini artırmaya devam ettiğini ortaya koyan GİGDEKS verilerine göre, bir önceki çeyrekte ilk kez 200 bin dolar barajını geride bırakan sektörün ortalama satış fiyatı 245.814 doları yakaladı. Böylece 250 bin dolar bandına doğru iyice yaklaşan endeksin GİGDEKS 5’te yakaladığı hızlı yükseliş, yeni bir rekorla perçinlenmiş oldu. Ayrıca GİGDEKS 6, 152,2 puanı yakalayarak başladığı günden bu yana en yüksek seviyesine ulaştı.
Bu veriler, özellikle Rusya-Ukrayna savaşı sonrası Türkiye’ye yönelik Rus yatırımcıların ilgisinin artarak sürmesinin ve yatırımcı destinasyon yelpazesinin genişlemesinin bir sonucu olarak görülüyor. Sektörün diğer verileri de bunu güçlendiriyor. Örneğin Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre 2022 yılının ilk 9 ayında 50 bini aşkın yabancının gayrimenkule yatırım yaptığı Türkiye, Ruslar için emlak talep eğiliminde lider oldu. Rusların Türkiye’de yaptığı konut yatırımı yılın 9 ayında 2021’in aynı dönemine göre %199 artarak 9 bin 311 adede ulaştı. Ukraynalıların aldığı konut adedi ise %125 artarak 1.775’e yükseldi. Yılın 9 ayında İranlılar 6 bin 540, Iraklılar 5 bin 255, Almanya vatandaşları 2 bin 58, Kazakistanlılar 2 bin 45, Afganistanlılar 1.487, Kuveytliler 1.318, Yemenliler 1.045, ABD’liler ise 1.032 adet konut aldı.
GİGDEKS 6 verilerine göre, bir önceki çeyrekte yabancıya satıştan yana umutları biraz kırılan ve erkene çekilmiş satışlar sonrasında baz etkisiyle düşüş olacağını düşünen sektör temsilcileri, yılın son çeyreği için umutlarını tazelemiş durumda. Neredeyse 2 sektör temsilcisinden 1’i 2022 yılının son çeyreğinde satışların artacağını düşünüyor ve bu parametre yükselişte.
GİGDEKS 6’da GİGDER üyelerine sorulan gündem sorularının başında Golden Visa programının yabancı yatırımcıya satışları artırıp artırmayacağı geliyor. Sektör temsilcilerinin %77,1’i böyle bir program sayesinde satışların yükseleceğini düşünürken, ‘artırmaz’ diyenlerin oranı sadece %5,2.
GİGDEKS anketine göre, üyelerin %52’si ‘Son 3 ay içinde dijital göçebe olarak adlandırdığımız uzaktan çalışan ve Türkiye’de yaşamayı tercih eden müşteriniz oldu mu?’ sorusuna ise ‘hayır’ yanıtını verdi. Yani müşterileri arasında dijital göçebe olmadığını söyleyenler, olanlara göre kısmen yüksek bir orana sahip. Bununla birlikte bugün pek çok ülkenin peşinde koştuğu bu yeni sosyal sınıfı cezbetmeye yönelik spesifik düzenlemelerle dengenin değişebileceği belirtiliyor.