Yabancıya konut satışında ön talepler birikiyor, uçuşlar başladığı an satışlar tırmanışa geçecek!
Türkiye genelinde konut satışları Mart ayında bir önceki yılın aynı ayına göre %2,4 artarak 111 bin 241 oldu. Yabancılara yapılan konut satışları bir önceki yılın aynı ayına göre %39,9 artarak 4 bin 248 oldu. Verilerle ilk çeyrekteki toplam konut satışları böylece 263.050 adede, toplam yabancıya satış adedi 9.887 adede ulaştı.
Verileri değerlendiren GİGDER Başkanı Ömer Faruk Akbal, “Sektörümüz yılın ilk 2 ayındaki düşüş verilerini, gerek mevsimsel etkiler, gerek artan pandemi önlemleri nedeniyle bekliyordu. Ancak bu süreçte yabancıların konut talebi ve ilgisi sanılandan çok daha yüksek oldu. Mart’taki yaklaşık %40’lık yükseliş, bunun en önemli göstergesi. Üyelerimiz pek çok ülkeden gelen talebi beklemeye alıyor. Son dönemde Çin, Türkiye’den vatandaşlık alma amacıyla hareketlendi. Roadshow hazırlığındayız, uçuşlar yaz döneminde açılırsa nihai satış için harekete geçeceğiz” dedi
TÜİK’in bugün açıkladığı verilere göre, Türkiye genelinde konut satışları Mart ayında bir önceki yılın aynı ayına göre %2,4 artarak 111 bin 241 oldu. Yabancılara yapılan konut satışları da bir önceki yılın aynı ayına göre %39,9 artarak 4 bin 248 adede yükseldi.
İlk çeyrek konut satış verilerini değerlendiren Gayrimenkul Yurt Dışı Tanıtım Derneği (GİGDER) Başkanı Ömer Faruk Akbal, “Bu yılın ilk çeyreğinde toplam konut satışı böylece 263.050 adede, toplam yabancıya satış 9.887 adede ulaştı. Geçen yılın ilk çeyreğindeki toplam konut satışı 341.038, yabancıya satış ise 10.948 adetti. 2020 yılının pandemiden önceki Ocak ve Şubat ayı, bir önceki yıla göre artış verileriyle yeni bir rekor kıracağımız bir yıla işaret ederken, pandeminin ilk ayı olan Mart ile sektör olumsuz etkilenmişti. Dolayısıyla, çeyrek kıyaslamasındaki nispi düşüş oranını, bu yılın şartları çerçevesinde değerlendirirsek oldukça normal buluyoruz. Mart ayı özelinde yabancıya satış adedini değerlendirirsek geçen yılın Mart ayına kıyasla yaşanan yaklaşık % 40’lık artış, verilerin olumlu bir trendi yakaladığının önemli bir yansıması. Zira bunu GİGDER olarak bir süredir üyelerimizin aldığı ön taleplerle gözlemliyoruz ve gelen talepler bizi bu dönemde oldukça motive ediyor. Türkiye ile ilgilenen ciddi bir yatırımcı profili var, bunları şimdilik beklemeye alıyoruz. Uçuşların açılmasını bekliyoruz. Bu yaz döneminde uçuşlar açılmaya başlarsa, biriken talep realize olma şansını bulacağından, hazırlıklarımızı şimdiden buna göre yapıyoruz” değerlendirmesini yaptı.
Çinli alıcıların gözü Türkiye vatandaşlığında
Yıllık 50 milyar doların üzerinde yatırımla başta dünyanın en büyük gayrimenkul yatırımcısı olan Çin’in TÜİK verilerine göre 2020 yılında 891 adet konutu Türkiye’den aldığını hatırlatan Akbal, “2020’nin ilk altı ayında Çinlilerin 415 adet konut aldığını düşünürsek Türkiye’den konut talebini ikiye katlayan Çin, bu ayın verilerine bakıldığında en çok konut satışı yapılan ülkeler sıralamasında 9. sıraya yükseldi. Adetler henüz az, ancak Çin’in Türkiye’de önümüzdeki dönemlerde ilk 5’e gireceğini rahatlıkla söyleyebiliriz” dedi.
Şu ana kadar gelen Çinlilerin çoğunluğunun Türkiye’yi vatandaşlık için tercih ettiğini kaydeden Akbal, “Bunun nedeni Türkiye’nin Avrupa ve Amerika’ya erişim konusunda kolay vize alabilen ülkeler sınıfında olması. Çinli alıcıların bir kısmı da yatırım amaçlı veya Türkiye’nin kültürel, coğrafi özelliklerini beğendikleri için Türkiye’ye geliyor. Dolayısıyla Çinlilerin ilgisini sadece vatandaşlık olmaktan çıkarıp daha farklı alanlara taşımak istiyoruz. Çin ve Hong Kong, ABD’de ve İngiltere’de gayrimenkulde çok ciddi alımlar yapıyor ancak Asya ekonomisi Türkiye’yi daha yeni keşfediyor, daha yolun çok başındayız” diye konuştu.
Yabancıya satışa lisans getirilmesi, suiistimalleri kaldırır
Yabancıya gayrimenkul satışı yapan tüm aracı ve satıcı kurumlara lisans getirilmesiyle ilgili yönetmeliğin düzenlenmesi için GİGDER olarak bir taslak hazırlayarak Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’na talepte bulunduklarını belirten Akbal, “Bu standartları ve yetkinlikleri taşıyan firmalar bu işi yaptığında, var olan suiistimaller de ortadan kalkacaktır. Kamudan bu konuda gerekli insiyatifi almasını ve harekete geçmesini bekliyoruz” dedi. Önümüzdeki dönemde sanal roadshowlar düzenleyeceklerini kaydeden Akbal, şöyle devam etti: “Fiziki ortam müsaade ettiğinde gerek Hong Kong’da gerekse Çin’de mini fuarlar düzenleme planımız var. Doğru bir göç politikası ve yatırımcı ve emeklilik vizesi gibi dünyada yatırım teşviği olarak kabul gören farklı vize uygulamaları ile hem maddi sermayeyi hem beşeri sermayeyi Türkiye’ye çekebiliriz, bu ülkemizin kalkınmasında itici biri güç olur.”
Aşılanma süreci ve kararları adım adım takip ediyoruz
Rusya’nın hava trafiğini 1 Haziran’a kadar askıya alması ve İngiltere’nin 24 Haziran’a kadar turizm amaçlı yurt dışına çıkışları yasaklamasının ardından uçuşların açılması ile ilgili kararları dikkatle izlediklerini belirten Akbal, “Yaz döneminde uçuşlar kademeli olarak açılmaya başlarsa hareketlenmeler yaşanabilir. Bununla birlikte Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy’un 15 Nisan’dan sonra vaka sayılarında düşüş yaşanan ülkelerden gelen kişilerden negatif PCR testi talep etmeyebileceklerini, konuyu 15 Nisan’dan sonra Sağlık Bakanlığı’yla tekrar değerlendirileceğini açıklaması da sürece katkı sağlayabilecek bir diğer gelişme. Uçuşlar açılmaya başladığında Türkiye’nin turizmde aldığı önlemlerle ziyaretçilerine güven aşılayacağına olan inancımız tam. Turizm Bakanlığı’nın sektör çalışanlarının öncelikli olarak aşılanması için karar almasının hem Türkiye’nin tercih edilirliğine hem de pazarlama açısından büyük katkı sağlayacağını düşünüyoruz. Zaten Türkiye pandemi sonrasında güvenlik ve hijyen kriterlerini yerine getiren tesislere yetki belgesi veren Güvenli Turizm Sertifika Programı ile turizmdeki en büyük rakiplerinden daha iyi konumda” değerlendirmesini yaptı.
Makro tanıtım kampanyamız ‘Home Turkey Home’ ile destek vereceğiz
Turizm ile gayrimenkul sektörlerinin dolaylı olarak birbirini etkilediğini kaydeden Akbal, “Genel olarak ülkemize gelen turistlerin çok büyük bir kısmının sağlık turizmi başta olmak üzere iklimden eğitime kadar pek çok nedenle ülkemizde yaşamak istediğini görüyoruz” dedi. GİGDER araştırmasına göre Türkiye’de gayrimenkule yatırım yapan yabancıların memnuniyet oranının %83.2 olduğunu hatırlatan Akbal, “Bunu %90’ların üzerine çıkarmayı sağlayacak, çok yönlü iletişim gerektiren çalışmalara imza atacağız. Türkiye ile ilgili yeterli bilgiye ve istediğimiz algıya sahip olmayan coğrafyalara eğileceğiz. Çin’in yanı sıra Hindistan ve Pakistan gibi pazarlara eğileceğiz. Hedefimiz, oluşturduğumuz Home Turkey Home markasıyla uluslararası arenada bilinirliği artıracak, makro bir tanıtım kampanyası yürütmek. Gelişmelere göre ilerleyip tanıtım atağı ile hem turizmin hem de Türkiye’nin önünü açacak çalışmalara imza atacağız” diye konuştu.